Blog

آیا در آزمون ها شرکت کنم؟

سوالی که برای بسیاری از دانش آموزان دبیرستانی مطرح است: آیا در آزمون های آزمایشی شرکت کنم؟ از چه سالی باید در این آزمون ها شرکت کرد؟ کدام آزمون ها بهتر هستند؟ اهمیت شرکت در آزمون ها چیست؟ و …

سوال های فوق تنها بخش از سوالات مطرح شده توسط دانش آموزان است که بارها و بارها دبیران و مشاوران آن را می شنوند. در این مطلب می خواهیم پاسخ این سوالات و سوالات مرتبط با آن را بدهیم. شما نیز می توانید سوالات خود را در این بخش عنوان کنید تا به آن ها پاسخ داده شود.

جواب ما مطمئنا بله است. اما دلایل…

اهمیت شرکت در آزمون ها

شناسایی نقاط ضعف و قوط

دانش آموزان باید بدانند که اصولاً یکی از بهترین راه های کسب آمادگی برای کنکور شرکت در آزمون های آزمایشی است. شما اگه چندین بار در موقعیت آزمون قرار بگیرید و نقاط ضعف خودتون رو در آزمون ( چه وقت کم آوردن، چه انواع بی دقتی و اشتباه محاسباتی و …) به خوبی بشناسید، با آرامش بیشتری در سر جلسه ی کنکور حاضر می شوید. درضمن فواید این آزمون ها به همین جا خلاصه نمی شود. حتی کسانی که آزمون نهایی برایشان بسیار مهم است توسط این آزمون ها به تسلط بیشتری بر مطالب درسی خواهید رسید.

داشتن برنامه ای منظم

همچنین یکی از مهمترین اهمیت های شرکت در آزمون ها داشتن برنامه ای برای مطالعه است. مهمترین مشکلی که دانش آموزان برای مطالعه با آن مواجه هستند، نداشتن برنامه ای مناسب است. بسیاری از دانش آموزان نگران این هستند که آیا می توانند تا زمان امتحان پایان ترم و یا کنکور، تمامی درس های خود را به طور کامل مطالعه کنند یا خیر. اکثر شرکت هایی که آزمون برگزار می کنند، دارای مشاوران و برنامه ریزهایی حرفه ای و قوی هستند و برنامه آن ها برنامه نسبتا کامل است. خوبی برنامه آزمون ها در این است که دانش آموز از سردرگمی نجات پیدا می کند و مطمئن می شود که اگر طبق برنامه پیش رود تا پایان برنامه مورد نظر، تمامی مطالب کتب درسی را مطالعه کرده است. همچنین برنامه بسیاری از آزمون ها به گونه ای طراحی شده اند که چنانچه دانش آموزی به هر دلیلی از بخشی از برنامه عقب افتاد، در زمانی مناسب آن را جبران کند. پس دانش آموزی که در آزمون شرکت می کند از بابت داشتن برنامه ای مناسب برای مطالعه نگرانی ندارد. (به نظر ما این موضوع مهمترین و بهترین دلیل برای شرکت در آزمون هاست)

انواع آزمون ها

اساسا آزمون ها به دو گروه اصلی تقسیم می شوند:

1: آزمون های جامع

فاصله ی بین آزمون ها در این دسته عموماً بیش از سه هفته است. این آزمون ها بیشتر جنبه ی محک زدن اطلاعات و تمرکز دانش آموز را دارند و مباحث بیشتری را مورد ارزیابی قرار می دهند. آزمون های سازمان سنجش، گزینه دو و رزمندگان از ابن دسته آزمون ها هستند. این آزمون ها به نسبت دارای سوالات ساده تر و استاندارتری هستند. اما لزوما شرکت در آن ها بهتر نیست. (به دلایلی که در ادامه بحث خواهد شد). اما به داوطلبین کنکور توصیه می شود حتما در آزمون های سازمان سنجش شرکت کنند یا سوالات هر آزمون را تهیه و حل کنند چون هر ساله سوالات مشابه از این آزمون ها  در کنکور تکرار می شود. اما این آزمون ها برای آمادگی کامل در کنکور چندان مناسب نیستند. برای مثال می توانید یک وزنه بردار المپیکی را در نظر بگیرید که معمولا رکوردهایی که در تمرینات دارند، چندین کیلوگرم از وزنه ای که در مسابقات بالای سر می برند، بیشتر است. به عبارتی دیگر اگر می خواهید در کنکور درسی را 100 بزنید، باید به اندازه 120% آمادگی داشته باشید که این آزمون ها این درجه آمادگی را به شما نمی دهند.

hamyartest - همیار تست - نمونه سوال و آزمون آنلاین - سوال فنی و حرفه ای - سوال کامپیوتر
hamyartest – همیار تست – نمونه سوال و آزمون آنلاین – سوال فنی و حرفه ای – سوال کامپیوتر

2: آزمون های برنامه ای

فاصله ی بین آزمون ها در این دسته دوهفته می باشد. این آزمون ها علاوه جنبه ی محک زدن قسمت یاددهی فعالتری هم دارند. فاصله ی کم بین آزمون ها هرچند سبب می شود که مطالب کمتری برای امتحان وجود داشته باشند ولی فرد هیچ گاه از جوّ امتحان خود را دور نمی بیند. آزمون های گاج و قلمچی از این دسته اند. این دسته از آزمون ها معمولا دارای سوالات بسیار پیچده تری نسبت به کنکور هستند به دلایلی که در آینده بحث خواهیم کرد. خوبی این آزمون ها در این است که دارای برنامه ای منسجم و قوی هستند و شما را همواره درگیر درس می کنند و شما به این باور می رسید که از دست دادن کوچکترین زمان، برای شما گران تمام خواهد شد. (زمان یکی از مهمترین بخش های آمادگی برای کنکور است)

از چه سالی در آزمون ها شرکت کنم؟

سوالی که برای بسیاری از دانش آموزان و ولی دانش آموزان مطرح است! از چه سالی در آزمون ها شرکت کنم؟ اولیا و دانش آموزان باید در نظر داشته باشند که شیوه سنجش از دانش آموزان در کلاس و کنکور کاملا متفاوت است و همه می دانیم که هر چه سریعتر و به مدت بیشتری با یک سبک خاص آشنایی داشته باشیم، امکان موفقیت در آن نیز بیشتر است. اگر رتبه های برتر کنکور را در نظر بگیریم می توانیم به این نتیجه برسیم که بیشتر آن ها از همان اوایل دبیرستان در آزمون ها شرکت کرده اند. در ادامه تعدادی از این افراد را معرفی می کنیم. پس برای کسب رتیه های برتر لازم است با سبک سوالات کنکور و نحوه پاسخ دهی در آزمون کنکور آشنا شویم. لذا هرچه زودتر در آزمون ها شرکت کنید به نفع شماست.

مثلا:

7 نفر از 10 نفر برتر کشوری ریاضی 2 سال و بیش از 2 سال در ازمون ها شرکت کرده بوده اند.

5 نفر از 10 نفر برتر کشوری تجربی 2 سال و بیش از 2 سال در ازمون ها شرکت کرده بوده اند.

در کدام آزمون ها شرکنم؟

این سوال برای عموم دانش آموزان وجود دارد. در این بخش موسسات موجود را بررسی می کنیم و قضاوت برعهده خودتان باشد.

قلمچی: آزمون های قلمچی با فاصله دو هفته ای بین آزمون ها فرصت ویژه ای را به دانش آموز برای یادگیری می دهد. برخی از سوالات قلمچی از کنکورهای سال پیش و کتاب های خود قلمچی طرح می شود. به گفته ی اکثر دبیران شباهت زیادی بین سوالات قلمچی و  سوالات کنکور وجود ندارد و سطح سوالات قلم چی بسیار سخت تر از کنکور می باشند که دانش آموز را برای کنکور ورزیده و آماده می کند. با این حال سایت قلمچی اطلاعات و آمار دقیقی درمورد دروس شما ارائه می کند. همچنین کارنامه آزمون عموماً بعد از ظهر همان روز آزمون ارائه می شود. نقطه قوت آزمون قلمچی جامعه آماری بالا و  برنامه راهبردی آن است که بسیار منظم و دقیق است. داوطلبینی که در آزمون های قلم چی شرکت می کنند برای سوالاتی سخت تر از کنکور آمادگی خواهند داشت و به دلیل جامعه آماری بالایی که دارد، در انتهای آزمون ها می توانید تخمینی مناسب از وضعیت خود داشته باشید.

گزینه دو:  فاصله سه هقته ای بیبن آزمون ها جنبه ی محکی جدی برای اطلاعات دانش آموز می باشد.آزمون های جامع این آزمون دارای سوالات با بیشترین تشابه به کنکور هستند. نقطه قوت دیگر این آزمون ها شبیه سازی عملکرد آزمون به صورت رتبه ی کنکور است. این آزمون جامعه آماری کمتری نسبت به قلمچی دارد.

گاج: این آزمون نیز به صورت برنامه ای برگزار می شود. ولی شامل جامعه ی آماری پایینی  است.

رزمندگان: این آزمون به صورت جامع برگزار می شود و مانند گاج شامل جامعه آماری پایینی است. خدمات کارنامه و تصحیح آزمون این موسسه ضعیف است و سطح سوالات نیز چندان مشابه کنکور نمی باشد.

اگر سوالی دیگر در این مورد برای شما پیش آمده است، در بخش نظرات عنوان کنید تا به این بخش افزوده شود.