Blog

یادگیری در جلسه آزمون

برنامه رادیویی زنگ برنامه‌ریزی

کارشناس برنامه: سید رسول اسلامی

ما غالبا فکر می‌کنیم که زمان آزمون، بیشتر زمان ارزیابی است و زمان یادگیری نیست اما واقعیت امر این نیست واقعیت این است که یکی از ویژگی‌هایی که آزمون دادن دارد این است که تمرکز را افزایش می‌دهد و افزایش تمرکز شدت یادگیری را نیز افزایش می‌دهد. تجربه‌ی 20 ساله‌ای که پشت سر آزمون‌های برنامه‌ای کانون است به ما نشان داده که یادگیری در حین آزمون هم صورت می‌پذیرد و بسیار هم موثر است. این موضوع به 4 طریق زیر اتفاق می‌افتد:

·         یادگیری مستفیم با بازیابی اطلاعات

وقتی تلاش می‌کنیم سر جلسه آزمون مطالب را به خاطر بیاوریم، جریان بازیابی اطلاعات در ما فعال و یادگیری ما غنی‌تر می‌شود.

·         یادگیری دوم طبقه‌بندی سوال‌هاست.

در جلسه آزمون دانش‌آموزان با سوالاتی روبرو می‌شوند که آن‌ها را فراموش کرده‌اند و می‌توانند کنار آن‌ها علامت ف به معنی فراموش کرده را بزنند یا با سوال‌هایی مواجه شوند که به جواب آن‌ها شک دارند (علامت ش) و یا سوال‌هایی که می‌دانند یادگیری آن‌ها در آن سوال ناقص است (ن). حالت آخر موقعی است که با سوال‌های مهم روبرو می‌شوند حال چه آن‌ها را درست پاسخ دهند چه نادرست ولی می‌دانند که آن‌ها مهم هستند (علامت م). طبقه‌بندی سوالات خودش سبب یادگیری می ‌شود. ما یک تکنیک داریم به عنوان ضربدر منها که حتی در آزمون‌های تشریحی هم می‌توانند از آن استفاده کنند اساس این روش این است که فقط سراغ سوال‌های ساده بروید و سوال‌هایی که پاسخ آن دشوار است را در دور دوم حل کنید.

·         یادگیری سوم توجه به روش‌ها در جلسه آزمون است.

نوع سوم یادگیری که در جلسه آزمون اتفاق می‌افتد توجه به روش‌های مطالعه است. در جلسه آزمون ما نسبت به جواب دادن خودمان داریم اطلاعات کسب می‌کنیم آیا روشی که تا الان اتخاذ کرده بودیم برای یک درس مشخص، برای من کارایی داشته است؟

·         نوع چهارم یادگیری بحث مهارت‌های خودتنظیمی، مدیرت زمان و قدرت تصمیم‌گیری است.

بخش عمده‌ای از کنکور مربوط به همین مهارت‌هاست. از جمله مدیریت نه گفتن به این صورت که برخی از سوال‌ها را حل نکنیم بهتر است چون درگیر شدن به آن سوال سبب صرف زمان بیشتر می‌شود. دانش‌آموزان باید این خودتنظیمی را انجام دهند و به مرور تمرین کنند چراکه سبب افزایش یادگیری آن‌ها می‌شود.

توصیه می‌کنم دانش‌آموزان مقاله آقای قلم‌چی در این زمینه را از سایت کانون بخوانند با دانستن این موارد قطعا پیشرفت کردن آن‌ها بیشتر هم می‌شود.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

 

دیدگاهتان را بنویسید